Kodeks małych jachtów komercyjnych na Malcie

Maltański kodeks małych jachtów komercyjnych jest najnowszą regulacją w zakresie maltańskiego ustawodawstwa jachtowego. Malta oferuje strategiczne położenie na Morzu Śródziemnym, 300 dni słoneczne w roku, język angielski i atrakcyjny styl życia. Do tego proponuje solidne ramy regulacyjne, mariny, zakłady remontowe, profesjonalnych międzynarodowych operatorów i dostawców usług. W skrócie – Malta to w pełni rozwinięte, międzynarodowe centrum morskie.

Zalety flagi Malty

Malta ma długą tradycję morską, z bardzo głębokim zrozumieniem branży oraz renomowanym i międzynarodowo uznawanym rejestrem morskim. Wszystko to wspierane jest przez jasną, zorientowaną na biznes wizję. Posiadanie jachtu pływającego pod banderą Malty ma wiele zalet.

Maltański Kodeks Małych Jachtów Handlowych (sCYC)

Dyrekcja Żeglugi Handlowej wprowadziła Maltański Kodeks Małych Jachtów Handlowych (sCYC), obowiązujący od 1 kwietnia 2024 r. Należy zauważyć, iż rejestracja małych jachtów handlowych na Malcie stale rośnie w ostatnich latach. Zatem wprowadzenie sCYC ma na celu zaspokojenie potrzeb, wymagań i postępu technologicznego branży jachtowej. Zapewnia również zgodność z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.

Zastosowanie i wykluczenia Kodeksu

sCYC ma zastosowanie do jachtów wykorzystywanych komercyjnie, które:

  1. mają co najmniej 12 metrów długości kadłuba;
  2. mają mniej niż 24 metry długości;
  3. prowadzą działalność komercyjną;
  4. nie przewożą więcej niż 12 pasażerów.

Stanowi on również, że jachty mogą zostać zwolnione, w indywidualnych przypadkach i według wyłącznego uznania Administracji, z wszelkich wymagań Kodeksu. Jest to możliwe, gdy okażą się one nieproporcjonalnie uciążliwe i technicznie niewykonalne w przypadku danego jachtu.

Nie ma on zastosowania do statków kategorii D, sztywnych pontonów (RIB), statków wojskowych i innych statków wykorzystywanych w celach niekomercyjnych.

Zmiany dla małych jachtów komercyjnych

Jedną z najważniejszych zmian jest to, że zgodnie z sCYC jachty o długości powyżej 12 metrów, które wcześniej nie były objęte zakresem Kodeksu jachtów komercyjnych (CYC), mogą być również rejestrowane pod banderą Malty.

sCYC aktualizuje i zastępuje wymagania zawarte w CYC. Wszystkie jachty certyfikowane przez CYC automatycznie uznaje się za zgodne z sCYC. Jednak sCYC stanowi, że każdy mały jacht komercyjny musi być zgodny z nowymi wymaganiami w momencie pierwszego przeglądu odnawiającego statku przeprowadzonego po 1 czerwca 2024 r. Ponadto jachty certyfikowane przez sCYC, pływające na wodach terytorialnych innych krajów, muszą również spełniać wszelkie dodatkowe wymagania określone przez te konkretne kraje.

sCYC określa wymagania dotyczące bezpieczeństwa, dobrostanu załogi i zapobiegania zanieczyszczeniom, które są odpowiednie dla statków o długości od 12 do 24 metrów. Organ regulacyjny zajmuje się potrzebami operatorów, utrzymując jednocześnie te wymagania zgodnie z wymaganiami określonymi w międzynarodowych konwencjach oraz rozporządzeniach i dyrektywach UE. To podejście polegające na wykorzystaniu dyrektywy UE w sprawie łodzi rekreacyjnych (2013/53/UE ze zmianami) jako podstawy Kodeksu jest wyraźnie widoczne w odniesieniu do projektu, stabilności i konstrukcji jachtu.

Wniosek

Nowy Kodeks Małych Jachtów Handlowych zaspokaja specyficzne potrzeby tej niszy rynkowej. Kodeks zachęca właścicieli małych jachtów do przyjęcia bandery Malty i dołączenia do rynku czarterowego poprzez działalność komercyjną.

Obraz autorstwa antheah z Pixabay

Leave a Reply