Międzynarodowy Rejestr Statków Madery (MAR) utworzono w 1989 roku jako część „pakietu” korzyści podatkowych Madeira International Business Centre („MIBC”).
Ponad pół miliona statków jest obecnie zarejestrowanych w MAR i jest to czwarty międzynarodowy rejestr żeglugowy w UE. Jeśli jesteś w trakcie podejmowania decyzji, gdzie zarejestrować swój jacht, może warto rozważyć opcję proponowaną przez Portugalię.
Bandera Madery (Portugalii)
Jachty zarejestrowane w MAR noszą flagę portugalską i podlegają międzynarodowym traktatom i konwencjom zawartym przez Portugalię. Rejestr ma wysoki standard, jest wiarygodny w UE, bowiem znajduje się na białej liście Memorandum Paryskiego.
Należy zauważyć, że rząd Portugalii jest zdeterminowany, podejmując konkretne kroki w celu umieszczenia MAR w czołówce europejskich bander. W tym kontekście należy zaznaczyć, że MAR jest jedną z pierwszych flag, które w pełni wprowadzają sprawny system cyfrowy, pozwalający na dematerializację wszystkich procedur i wydawanie certyfikatów elektronicznych zgodnie z Wytycznymi IMO dotyczącymi stosowania certyfikatów elektronicznych.
Jest zatem jasne, że MAR oferuje właścicielom na całym świecie pakiet najlepszej jakości, ponieważ każda osoba fizyczna lub jednostka może zarejestrować jacht w MAR. Armatorzy statków zarejestrowanych w MAR nie mają żadnych wymagań dotyczących obywatelstwa i nie muszą mieć siedziby głównej na Maderze. Ponadto, jeśli podmiot zarejestruje się w Międzynarodowym Centrum Biznesu Madery (MIBC) i zajmie się transportem morskim, będzie mógł skorzystać ze specjalnych zachęt podatkowych zapewnianych przez MIBC.
Korzyści rejestracji jachtu w MAR:
- Rejestr UE – rejestracja jachtu w MAR zapewnia nieograniczony dostęp do wód UE.
- Właściciele jachtów nie muszą mieć siedziby głównej na Maderze (wystarczy mieć lokalne przedstawicielstwo prawne z odpowiednimi uprawnieniami).
- Niski poziom opodatkowania.
- Jacht nie musi pływać ani być zacumowany na Maderze.
- Brak wymagań dotyczących obywatelstwa dla załogi jachtów komercyjnych i elastyczny system ubezpieczenia społecznego.
- Istnienie elastycznego systemu hipotecznego, który pozwala, w drodze pisemnej umowy, wybrać system prawny danego kraju, który będzie regulował warunki hipoteki.
- Zmniejszone koszty rejestracji.
Korzyści rejestracji statku w MAR:
- Flaga UE – rejestr jest na wysokim poziomie i ma pełną wiarygodność UE, z dostępem do kabotażu kontynentalnego i wyspiarskiego.
- Rejestr znajduje się na białej liście paryskiego protokołu ustaleń.
- Konkurencyjne opłaty rejestracyjne, nie ma rocznych podatków tonażowych.
- Tylko 30% bezpiecznej załogi musi być „europejską”. Obejmuje to narodowości takie jak polska, rosyjska i ukraińska, a także obywatele krajów portugalskojęzycznych. Wymóg ten można również uchylić, jeśli się to należycie uzasadni. Pozwala to na elastyczną obsadę.
- Wynagrodzenia załogi są zwolnione z podatku dochodowego i składek na ubezpieczenie społeczne w Portugalii.
- W przypadku utworzenia spółki MIBC, której przedmiotem jest transport morski, nie ma wymogów dotyczących kapitału zakładowego.
- Firmy żeglugowe posiadające licencję na działalność w ramach MAR korzystają ze stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 5% do 2027 r. Korzystają również z:
- automatyczna rejestracja VAT,
- dostęp do portugalskiej sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,
- zwolnienie z podatku u źródła od wypłaty dywidendy,
- zwolnienie z podatku u źródła od odsetek, należności licencyjnych i opłat za usługi wypłacane nierezydentom,
- oraz zwolnienie z podatku kapitałowego, notarialnego i wpisowego.
- Jeśli spełnione są określone wymagania, przedsiębiorstwa żeglugowe mogą być również zwolnione z podatku od zysków kapitałowych w przypadku sprzedaży spółek zależnych.
- Istnienie elastycznego systemu hipotecznego, w drodze pisemnej umowy, wybrać system prawny danego kraju, który będzie regulował warunki hipoteki.
- W Portugalii uznanych jest osiem międzynarodowych towarzystw klasyfikacyjnych. MAR może delegować niektóre ze swoich funkcji na te stowarzyszenia. Może to być prostsze i wygodniejsze dla właścicieli statków.
- Tymczasowa rejestracja jest dozwolona przez prawo (czarter bareboat: „In” i „Out”).
- Statki pod banderą portugalską znajdują się w indeksie Qualship 21 w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Certyfikat ten potwierdza wyjątkowe standardy Rejestru.
Zdjęcie Piotr Musioł z Unsplash