Czarter jachtu jest przyjemnością każdego lata i często jest to coś, na co ludzie z utęsknieniem czekają. Jednak zrozumienie różnych stawek podatku VAT, które stosuje się w Europie, często może być wyzwaniem. Poniżej analiza różnych opcji umowy czarterowej i wynikająca z tego stawka VAT.
Obecnie w branży jachtowej dostępne są dwa główne kontrakty na czartery rozpoczynające się w basenie Morza Śródziemnego: Umowa Czarterowa i Umowa Transportu/Rejsu. Podatek VAT stosowany do czarterów zależy od rodzaju umowy, ale istnieją inne czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze umowy czarterowej, takie jak wykorzystanie statku i miejsce, w którym można skorzystać z umowy.
KORZYSTANIE Z UMOWY CZARTEROWEJ
Umowa czarterowa jest umową, na mocy której czarterujący może w pełni korzystać ze statku i jego personelu zgodnie ze swoim życzeniem, w granicach określonych w umowie. Umowę czarterową stosuje się w całym basenie Morza Śródziemnego i uznaje na całym świecie.
Stawka VAT:
- 20% VAT dla czarterów zaczynających się we Francji/Monako i podróżujących po wodach UE. (Jest to zilustrowane na czerwono przez Trip 1 i 3 na powyższej mapie)
Inne korzyści:
- Czartery są zwolnione z francuskiego podatku VAT tylko na okres czarteru poza wodami UE. (Jest to zaznaczone na zielono w Trip 2 na powyższej mapie. 0% VAT jest naliczany na okres czarteru na wodach międzynarodowych (12 mil morskich od brzegu))
- Umowę czarterową można używać do czarterów statycznych/przybrzeżnych, podczas gdy umowy transportowej/rejsowej już nie.
- W umowie nie jest wymagany żaden określony plan podróży, podczas gdy jest to wymóg umowy transportowej/rejsowej.
- Umowę czarterową szeroko stosuje się w basenie Morza Śródziemnego i uznaje na arenie międzynarodowej.
Obraz ze strony https://www.sophiaty.com
KORZYSTANIE Z UMOWY TRANSPORTOWEJ/REJSOWEJ
Umowa transportowa/rejsowa może być używana tylko w przypadku czarterów rozpoczynających się we Francji i Monako. Wówczas klient jest „pasażerem”, ale nadal ma wyłączność na korzystanie z jachtu. Aby skorzystać z tej umowy, należy określić plan podróży morskiej ze stałą ceną (w tym paliwem). Plan podróży można modyfikować podczas czarteru. Wymóg posiadania zaplanowanej trasy morskiej oznacza, że umowa ta nie może być wykorzystywana do czarterów statycznych/przy nabrzeżu. Nie ma wtedy faktycznego transportu pasażerów.
Stawka VAT:
- 10% VAT w przypadku podróży odbywających się na francuskich wodach narodowych. (Jest to zaznaczone na niebiesko w Trip 1 na powyższej mapie)
- 2,1% VAT na wycieczki po francuskich wodach narodowych wokół Korsyki. Podatek VAT w wysokości 2,1% nalicza się również od części rejsu po francuskich wodach krajowych wokół Korsyki. (zaznaczone pomarańczowym Rejsem 2 na powyższej mapie)
- 0% VAT na podróż międzynarodową (+ 12 mil morskich) z prawdziwym postojem poza Francją . Musisz przedstawić fakturę potwierdzającą konieczność postoju: paliwo, port, zaopatrzenie itp. (zaznaczony na zielono Rejs 3 na powyższej mapie)
Inne korzyści:
- Czartery podróżujące na wody międzynarodowe zwalnia się z podatku VAT tylko na okres czarteru poza wodami francuskimi (zaznaczony na zielono rejs 2 na powyższej mapie). 0% VAT nalicza się na okres czarteru na wodach międzynarodowych (12 mil morskich od brzegu))
INNE STAWKI VAT W KRAJACH ŚRÓDZIEMNOMORSKICH
Stawkę VAT należną przy czarterze jachtu nalicza się w zależności od kraju, w którym rozpoczyna się czarter. Na przykład czarter jachtu 40-metrowego rozpoczynający się we Włoszech będzie podlegał włoskiemu podatkowi VAT w wysokości 22%.
Aby nieco skomplikować sytuację, czartery rozpoczynające się w kraju spoza UE (takim jak Czarnogóra), a następnie podróżujące na wody UE (takie jak Chorwacja) mogą być obciążane proporcjonalnie lokalnym podatkiem VAT (13% chorwackiego podatku VAT od liczby dni spędzonych na wodach chorwackich).
WŁOCHY
stawka VAT:
- 22% VAT dla wszystkich czarterów zaczynających się na wodach włoskich i pływających po wodach terytorialnych UE
- Podatek VAT w wysokości 22% jest należny od liczby dni spędzonych na włoskich wodach terytorialnych i paliwa zużytego w tych dniach w przypadku czarterów rozpoczynających się poza UE i wjeżdżających do Włoch.
Inne korzyści:
- Jeśli czartery rozpoczynające się we Włoszech odbywają podróż poza wody terytorialne UE, są zwolnione z włoskiego podatku VAT tylko na okres czarteru poza wodami terytorialnymi UE. Mogą nadal podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju, do którego podróżują.
MALTA
stawka VAT:
- 18% VAT na czartery krótkoterminowe niezależnie od bandery jachtu.
HISZPANIA (W TYM BALEARY)
Hiszpański podatek VAT należy się od całej opłaty za czarter, w tym opłaty za dostawę/ponowną dostawę, jeśli uwzględniono to w umowie.
stawka VAT:
- 21% VAT dla czarterów rozpoczynających się na wodach hiszpańskich
- W przypadku czarterów rozpoczynających się poza wodami UE i podróżujących na wody hiszpańskie – do liczby dni spędzonych na hiszpańskich wodach terytorialnych nalicza się podatek VAT w wysokości 21%.
CHORWACJA
stawka VAT:
- 13% VAT dla czarterów rozpoczynających się na wodach chorwackich
- W przypadku czarterów rozpoczynających się poza wodami UE i podróżujących na wody chorwackie, do liczby dni spędzonych na chorwackich wodach terytorialnych dolicza się 13% VAT.
GRECJA
Wszystkie jachty rozpoczynające czarter w Grecji muszą posiadać grecką licencję czarterową. Jacht komercyjny, który nie posiada greckiej licencji na czarter, musi rozpoczynać i kończyć czartery poza granicami Grecji.
Stawki VAT (w zależności od rejestru jachtu):
- 6% VAT dla jachtów z certyfikatem rejsu międzynarodowego
- 12% VAT dla jachtów z certyfikatem żeglugi dalekiego zasięgu w obrębie Grecji (w tym Turcji)
TURCJA
stawka VAT:
- 18% VAT dla jachtów pływających pod banderą turecką
- Jachty pod banderą inną niż turecka mogą pływać i czarterować w Turcji bez żadnych ograniczeń, płacąc LOA X35 euro plus opłaty za odprawę i wymeldowanie w zależności od wartości tony netto i brutto oraz LOA łodzi na czarter.
CZARNOGÓRA
stawka VAT:
- 0% VAT dla czarterów rozpoczynających się w Czarnogórze.