Od żagli słonecznych po rejsy bezemisyjne, przyszłość nowoczesnych jachtów wygląda coraz bardziej w sposób zrównoważony.
Historycznie rzecz biorąc, zrównoważony rozwój i jachty nie szły ze sobą w parze. Ale czasy się zmieniają. Planeta stoi przed ogromnymi wyzwaniami środowiskowymi. Dlatego też uwaga skupia się nie tylko na wyglądzie jachtu, ale także na tym, jak jest on ekologiczny.
Od napędu hybrydowego i żagli do pozyskiwania energii słonecznej, producenci jachtów poprawiają swoje działania. Natomiast właściciele czerpią korzyści z lżejszych, bardziej wydajnych paliwowo jachtów, a nawet z możliwością cichego rejsu przy zerowej emisji.
NAPĘD HYBRYDOWY A JACHTY
Technologia hybrydowa, zwykle wykorzystująca olej napędowy i energię elektryczną, staje się coraz bardziej popularna. Rozwój nowoczesnych akumulatorów oznacza również, że zamiast tylko zasilać silnik elektryczny, energia elektryczna może być przechowywana w rezerwie i używana do cichej jazdy przy użyciu samych akumulatorów. Może też być wprowadzana z powrotem do systemu, eliminując w ten sposób potrzebę uruchamiania generatorów diesla.
83,5-metrowy jacht firmy Feadship Savannah, dostarczony przez holenderską stocznię w 2015 r., był znaczącym krokiem naprzód w dziedzinie akumulatorów, wyposażony w jeden silnik, trzy generatory i baterie o łącznej wartości około jednego megawata. Jego system napędowy „Breathe” zapewnia wybór pięciu różnych trybów pracy, od kombinacji silników wysokoprężnych i spalinowo-elektrycznych po w pełni elektryczne.
Moc pochodzi z 30-tonowego akumulatora litowo-jonowego, który może pomieścić milion watów energii elektrycznej. Ale nawet w trybie diesla Savannah jest bardzo wydajna i zużywa o 30 procent mniej paliwa dzięki dynamicznemu kształtowi kadłuba.
NAPĘD WODOROWY A JACHTY
Ogniwa paliwowe mają być może jeszcze większe znaczenie dla przyszłego zużycia energii. Ogniwa paliwowe przepuszczają wodór przez proces elektrochemiczny w celu wytworzenia energii elektrycznej. Największą zaletą jest to, że jedynymi wytwarzanymi przez nie emisjami jest ciepło i czysta woda. Dotąd trudność sprawiało zrównoważone wytwarzanie wodoru jako pierwszego paliwa. Jednak wraz z pojawieniem się procesów pozyskiwania energii odnawialnej, teraz możliwe jest wytworzenie bezpiecznego dla środowiska wodoru.
Uruchomiony w 2017 roku Energy Observer – pierwsza na świecie łódź napędzana wodorem – wyruszył w sześcioletnią podróż dookoła świata, aby zainspirować i uczyć o innowacyjnych i odnawialnych rozwiązaniach w zakresie energii. Ten 30,5-metrowy dawny katamaran wyścigowy jest wyposażony w 120 mkw. paneli słonecznych i dwie turbiny wiatrowe o osi pionowej, które napędzają dwa silniki elektryczne. Służą one do zasilania elektroliz, które wytwarzają wodór z wody morskiej.
ROZWIĄZANIA SOLARNE A JACHTY
Black Pearl to najbardziej zaawansowany superjacht na świecie, oferujący rejsy o prawdziwie zerowej emisji. Śmigła o regulowanym skoku jachtu przekazują moc z powrotem do statku za pośrednictwem pary generatorów wałowych, zapewniając moc wystarczającą do obsługi jachtu.
Założenia właściciela dotyczące tego 106,7-metrowego superjachtu żaglowego z od firmy Oceanco obejmowały zbudowanie jachtu o zerowej emisji. Właściciel Black Pearl chciał udowodnić, że można nie być zależnym od konsumpcji zasobów naturalnych.
Energia jest oszczędzana na każdym kroku, od systemu HVAC po zaawansowane żagle DynaRig. Technologia nie była jeszcze gotowa w momencie premiery Black Pearl, ale francuska firma Solar Cloth System stworzyła testowy żagiel dla superjachtu, który wykorzystuje fotowoltaiczną, podobną do folii tkaninę laminowaną na żaglu w celu generowania energii elektrycznej. Ten zaawansowany materiał jest plastyczny, lekki i stanowi zgrabne rozwiązanie dla większych tradycyjnych paneli słonecznych.
Ciepło resztkowe z trzech generatorów i jednego silnika głównego służy do ogrzewania kotłów, klimatyzowanego powietrza, świeżego powietrza i basenu. Po raz pierwszy firma Heinen & Hopman zastosowała technologię odzysku ciepła na jachcie Oceanco w tak rozległy sposób. Podczas gdy powietrze z klimatyzacji i świeże powietrze normalnie ogrzewają grzejniki elektryczne, w Black Pearl powietrze ogrzewają grzejniki wodne podłączone do centralnego systemu ciepłej wody. 70% powietrza wewnętrznego jest recyrkulowane w Black Pearl. Dzięki recyrkulacji tak dużej ilości powietrza, mniej powietrza zewnętrznego schładza się przed wejściem do systemu HVAC. W ten sposób potrzebna jest mniejsza wydajność chłodnicza agregatu chłodniczego, co skutkuje zmniejszonym zużyciem energii. Czujniki CO2 w systemie mierzą zawartość CO2 w powietrzu w pomieszczeniach mieszkalnych. Gdy zawartość CO2 spadnie poniżej pewnego progu, system sterowania HVAC automatycznie otwiera wszystkie zawory VAV i zmienia stosunek świeżego powietrza do powietrza recyrkulacyjnego na 40% świeżego powietrza i 60% powietrza recyrkulacyjnego.
Black Pearl ma również na pokładzie tylko butelki wielokrotnego użytku, aby zapobiec tworzeniu się niepotrzebnych odpadów.
NAPĘD ELEKTRYCZNY A JACHTY
Brytyjski producent jachtów żaglowych Spirit Yachts zwoduje swojego Spirit 44E w 2020 r. W pełni elektryczna jednostka o długości 13,4 m będzie miała panele słoneczne zintegrowane z żaglami i pokładem rufowym. Stocznia z siedzibą w Suffolk współpracuje z OneSails GBR (Wschód) nad opracowaniem paneli fotowoltaicznych „cienkich ogniw” do żagli Spirit 44E. Żagle OneSails 4T Forte są również obecnie jedynymi na rynku żaglami nadającymi się do recyklingu z certyfikatem UE. Jacht elektryczny wyposażono w dwa panele słoneczne zintegrowane z pokładem rufowym, służące do ładowania akumulatorów 48 VDC o mocy 30,4 kWh, które zasilają jego napęd elektryczny Oceanvolt SD15.
Nowy flagowy ekologiczny statek Spirit Yachts, Spirit 111, zwodowany jesienią 2019 roku, wyposażono w elektryczny układ napędowy Torqeedo. Silnik o mocy 100 kW bezgłośnie napędza jacht do 40 mil morskich przy ośmiu węzłach z samego akumulatora. Podczas żeglugi układ napędowy zregeneruje cztery baterie litowe BMW i3, obracając wał napędowy, gdy jacht jest pod żaglami. Wykorzystując system regeneracji śmigieł do regeneracji akumulatorów, właściciele mogą wygodnie mieszkać na pokładzie przez cztery dni na kotwicy bez konieczności podłączania do zasilania z lądu lub uruchamiania dwóch generatorów.
TURYSTYKA EKOLOGICZNA A JACHTY
W Wenecji komitet stojący za VeniceAgenda 2028 zapoczątkował nową inicjatywę mającą na celu zastąpienie obecnej floty łodzi motorowych miasta bezemisyjnymi łodziami elektrycznymi do 2028 r., starając się zmniejszyć zanieczyszczenie, hałas i wytwarzanie fal. Ta zmiana polityki jest częścią rosnącego trendu. W Amsterdamie wszystkie turystyczne, komercyjne i prywatne łodzie motorowe muszą być w 100% elektryczne do 2025 r. Natomiast w Norwegii parlament przyjął w zeszłym roku rezolucję, w której wzywa rząd do przekształcenia słynnych fiordów kraju w pierwszy na świecie obszar o zerowej emisji do 2026 r.
Współpraca między grupami ekologicznymi a markami jachtów rozwija się dwukierunkowo. Fundacja Blue Marine stara się tworzyć rezerwaty morskie, przeciwdziałać przełowieniu i degradacji siedlisk, a projekty obejmują cały świat. Wiodące stocznie, w tym włoski Benetti i niemiecki Lurssen, podjęły ostatnio współpracę z Blue Marine, dołączając do Blue Marine Yacht Club – grupy członkowskiej, która została utworzona w celu zjednoczenia światowej społeczności żeglarzy w misji ochrony naszych oceanów. W międzyczasie inne organizacje ekologiczne, takie jak Plastic Oceans, współpracują z jachtami i firmami maklerskimi, aby zapewnić wytyczne, które pomogą zmniejszyć zużycie plastiku na pokładzie i na lądzie.