Zasady flagowania jachtów flagami i proporcami

Na morzu bandera, flagi lub proporce jachtu służą do komunikowania się, potwierdzania, wskazywania i okazywania szacunku wielu różnym ludziom, grupom i terytoriom. Flagi są ważną częścią żeglarstwa od wielu, wielu lat, a ich właściwego używania przestrzega się na całym świecie.

Generalna zasada podnoszenia bandery, flag i proporców na każdym jachcie jest podobna. Najważniejsza flaga powinna być umieszczona w najbardziej reprezentacyjnym miejscu, druga pod względem ważności powinna znaleźć się na drugim w hierarchii miejscu i tak dalej. Pozostaje ustalić ową hierarchię ważności miejsc na jachcie. Na każdej jednostce najważniejsza jest rufa. Ta zasada zrodziła się jeszcze w epoce żaglowców, ponieważ to właśnie na rufie zawsze znajdowała się kabina kapitańska i kabiny oficerów. Zasadniczo drugim miejscem pod względem ważności jest top grotmasztu. Trzecie miejsce w hierarchii to prawy saling grotmasztu, a czwarte – jego lewy saling.

Rodzaje flag i podstawy flagowania

Bandera/ flaga narodowa

Najwyższe stanowisko dla bandery na statku jest zarezerwowane dla flagi narodowej (bandery). Powinna ona znajdować się jak najbliżej rufy statku. Bandera wskazuje kraj rejestracji statku oraz jego narodowość. Należy pamiętać, że jachty pływają pod banderą morską danego kraju lub terytorium, gdzie je zarejestrowano, a nie pod flagą narodową ich właściciela. Więcej na temat wyboru bander znajdziecie tutaj.

Bandery zawiesza się zwykle od 8:00 do zachodu słońca. Nie wywiesza się jej w nocy. Ważne jest również, aby opuścić banderę przed opuszczeniem jachtu, jeśli statek będzie bezzałogowy o zachodzie słońca.

Bandera opuszczona do połowy oznacza żałobę narodową. Jeśli na masztach na lądzie lub innych statkach bandera jest opuszczona, należy uczynić to samo z naszą banderą. Opuszczenie bandery w trakcie żeglugi oznacza, że na pokładzie znajduje się zmarły – spotykając taki statek (jacht) należy na chwilę opuścić własną banderę do połowy.

Pływanie pod niewłaściwymi, uszkodzonymi, niewłaściwymi rozmiarami lub w inny sposób nieważnymi banderami stanowi naruszeniem prawa i jest ściśle egzekwowane na całym świecie. Szacunek dla bandery jest niewątpliwie jednym z ważniejszych żeglarskich obyczajów. Bandera powinna być największą flagą używaną na jachcie.

Brytyjska Czerwona Bandera – jachty zacumowane w Antibes (Francja)

Flaga grzecznościowa

Flagę grzecznościową wywiesza się na prawej sterburcie. Okazuje ona szacunek krajowi, na którego wodach pływasz. Jest mniejsza niż bandera. To nie tylko zwyczaj, ale także obowiązujące prawo, które nakazuje podniesienie tam flagi państwa odwiedzanego już w momencie wejścia na jego wody terytorialne.

Wiele władz nałoży na ciebie grzywnę za posiadanie sfatygowanej flagi grzecznościowej, a niektóre nawet odmówią wpłynięcia, jeśli jej nie zawiesisz.

Flagi grzecznościowe tradycyjnie podnosi się i opuszcza wraz z banderą, chociaż w dzisiejszych czasach praktyka ta jest zazwyczaj mniej rygorystyczna. Jednak niektórzy kapitanowie mogą nadal oczekiwać, że ich załoga będzie postępować zgodnie z wytycznymi dotyczącymi bandery i etykietą jachtu w sposób bardziej tradycyjny. Jest to bowiem wyrazem szacunku i dumy jachtu, a także całego przemysłu jachtowego.

Zwyczaje obserwowane na różnych wodach obcych różnią się od siebie. Dlatego warto nauczyć się właściwej procedury dla kraju, do którego się wpływa. Na przykład w niektórych krajach zwyczajowo należy wywieszać flagę grzecznościową dopiero po pojawieniu się flagi kwarantanny (żółta flaga „Q”).

Flaga Q

Pod żółtą flagą Q (Quebec) pływa jacht, który deklaruje, że jest wolny od chorób podlegających kwarantannie i żąda wejścia na pokład inspekcji ze strony kontroli państwa portu, aby umożliwić przyznanie „free pratique”.

Zdaje się, że opinia jest podzielona co do tego, czy flaga Q powinna być umieszczona nad flagą grzecznościową na prawej sterburcie. Jeśli nie jesteś pewien, jakiego protokołu należy przestrzegać, warto porozmawiać z innymi lokalnymi jachtami i kapitanami, aby zobaczyć, co zwykle dzieje się w okolicy. Ponieważ nie ma prawdziwych oficjalnych zasad wieszania flagi Q i flag grzecznościowych, zwykle najlepszym rozwiązaniem jest lokalne know-how.

Flaga sygnał „Quebec”, nazywa się „Żółty Jack” jest prostą żółtą flagę, którą historycznie używano do sygnalizowania kwarantanny (to skrót Q ). Obecnie jest sygnałem jachtu wolnego od chorób podlegających kwarantannie

Proporce i prywatne flagi

Proporce są flagami wyróżniającymi o kształcie trójkąta. Najczęściej oznaczają one organizacje rekreacyjnych, do których przynależy jacht, takich jak klub jachtowy. Proporce zawiesza się na lewej sterburcie.

Zdjęcie ze strony: http://www.grantmaclaren.com/burgee/

Podobnie, prywatne flagi, które podnosi się, gdy właściciel jest na pokładzie lub w pobliżu, podlegają tym samym zasadom, co proporce.

Rozmiary flag jachtów

W przypadku bander standardowa zasada, którą wielu stosuje przy określaniu wielkości bander statku, to jeden cal na stopę długości statku. Zazwyczaj będziesz zamawiać flagi w ustalonych rozmiarach, więc najlepiej jest zamówić większy rozmiar, który przekracza wymiary tego, czego potrzebujesz.

Jachty, które są dość duże, zazwyczaj wykorzystują niektóre z większych produkowanych flag. Niezależnie od wybranego rozmiaru, ważne jest, aby wokół niego było 360 stopni przestrzeni na łopotanie. W przeciwnym razie Twoja flaga będzie w strzępach, zanim się zorientujesz.

Proporce i flagi grzecznościowe są często widoczne na jachtach w rozmiarze około jednej czwartej do połowy wielkości bandery.

 

 

Leave a Reply